Przez internet
Jeśli chcesz złożyć formularz przez ePUAP — potrzebujesz profilu zaufanego (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
Kiedy zameldować się na pobyt czasowy
- najpóźniej w 30. dniu od przyjazdu do miejsca pobytu czasowego w Polsce — jeśli będziesz w Polsce ponad 3 miesiące oraz jesteś:
- obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca,
- obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) — strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca,
- najpóźniej w 4. dniu od przyjazdu do miejsca pobytu czasowego w Polsce — jeśli będziesz w Polsce ponad 30 dni i nie zaliczasz się do powyższej grupy.
Pamiętaj, że nie możesz być w Polsce dłużej, niż wynika to z dokumentu, który potwierdza prawo do pobytu w Polsce.
Czy musisz to zrobić osobiście
Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Jeśli chcesz, by pełnomocnik zameldował cię przez internet, udziel mu pełnomocnictwa elektronicznego i podpisz je elektronicznie.
Pełnomocnictwo możesz też przesłać do urzędu w inny sposób — skorzystaj z pisma ogólnego.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny meldują osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Co przygotować
Jeśli NIE jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE albo EFTA oraz NIE jesteś członkiem rodziny wymienionego cudzoziemca, NIE MOŻESZ się zameldować przez internet.
Dokumenty, które potwierdzają prawo do twojego pobytu w Polsce, musisz pokazać w urzędzie.
- login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy
- lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany,
- jeśli chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy — dokument, który potwierdzi płatność za zaświadczenie,
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — dołącz do formularza JEDEN z następujących dokumentów elektronicznych, który to potwierdzi, na przykład:
- umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzja administracyjna,
- orzeczenie sądu,
- jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — dołącz do formularza w formie dokumentu elektronicznego:
- oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające twój pobyt w lokalu,
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
Jeśli nie możesz dostać tych dokumentów elektronicznych, dołącz ich odwzorowanie cyfrowe, na przykład skany.
Co zrobić
- Przygotuj potrzebne dane. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co przygotować.
- Kliknij przycisk Zamelduj się.
- System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Wybierz rodzaj pobytu, na jaki chcesz dokonać zameldowania.
- Zaznacz, kogo chcesz zameldować.
- Dołącz odpowiednie dokumenty.
- Wypełnij pozostałe pola z danymi osobowymi i adresem zameldowania. Jeśli chcesz, możesz kiedy będziesz się meldować na pobyt czasowy, jednocześnie wymeldować się z pobytu stałego.
- Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
Gdzie zgłosić swoje zameldowanie
W urzędzie gminy, na terenie której mieszkasz.
Ile zapłacisz
Usługa zameldowania jest bezpłatna.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy kosztuje 17 zł.
Ile będziesz czekać
Jeśli dołączyłeś wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
Jeśli dołączyłeś do formularza odwzorowania cyfrowe dokumentów — urzędnik może poprosić cię o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości cię zamelduje.
Jeśli nie dołączysz tytułu prawnego do lokalu lub oświadczenia właściciela i jego tytułu prawnego do lokalu (lub ich skanów), nadal możesz wysłać zgłoszenie. Wtedy jednak gmina przeprowadzi postępowanie administracyjne i dopiero po nim wyda decyzję administracyjną o zameldowaniu lub ci go odmówi.
Jeżeli twoja sprawa nie jest zbyt skomplikowana, dostaniesz decyzję w ciągu miesiąca.
W sprawach bardziej skomplikowanych musisz poczekać do 2 miesięcy.
Jeśli chcesz dostać zaświadczenie — zaznacz odpowiednie pole na formularzu.
Możesz też samodzielnie sprawdzić, czy urzędnik już cię zameldował. Sprawdź, jak to zrobić.
Informacje
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2018 r. poz. 1382 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz. 2411)