Skorzystaj z pomocy dla konsumentów

Masz nowe buty, które zepsuły się po zaledwie kilku dniach noszenia? Słuchawki zamówione przez internet są uszkodzone, a przedsiębiorca nie chce uznać twojej reklamacji? Biuro podróży proponuje ci umowę, która ma niedozwolone zapisy? Skorzystaj z pomocy dla konsumentów. Sprawdź, gdzie możesz zadzwonić, napisać i pójść, by uzyskać pomoc.

Informacja o usłudze

Porady są bezpłatne. Jeśli skorzystasz z kontaktu telefonicznego — zapłacisz jedynie za połączenie.

Kto może skorzystać z pomocy dla konsumentów

Każdy, kto ma problem z kupionym towarem lub usługą. Na przykład:

  • kupiony przez ciebie towar jest wadliwy i chcesz złożyć reklamację,
  • usługodawca nie wywiązuje się z umowy,
  • przedsiębiorca odrzuca twoją reklamację,
  • spierasz się z bankiem, ubezpieczycielem, dostawcą energii elektrycznej, dostawcą usług telekomunikacyjnych lub biurem podróży i potrzebujesz porady, jak rozwiązać konflikt.

Gdzie szukać pomocy

Porada w prostej sprawie, bez analizy dokumentów

Konsultant poradzi co i jak możesz zrobić, z kim się skontaktować i jakie masz prawa.

Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zwrócić: 

  • sprzedawca nie odpowiada na twoją reklamację, choć minęło już 14 dni od jej złożenia,
  • chcesz zrezygnować z umowy, która została przez ciebie niedawno zawarta,
  • sprzedawca odrzucił twoją reklamację, bo twierdzi, że towar zepsuł się z twojej winy,
  • ubranie kupione przez internet okazuje się za małe, a ty nie wiesz, czy możesz je zwrócić.
Nazwa Kontakt Godziny pracy Dodatkowe informacje
Infolinia konsumencka 801 440 220 Od poniedziałku do piątku, od 8.00 do 18.00

Opłata za połączenie według taryfy operatora.

Porad udzielają prawnicy Stowarzyszenia Konsumentów Polskich i Fundacji Konsumentów.

Konsumenckie Centrum E-porad porady@dlakonsumentow.pl  

Odpowiedź otrzymasz do 5 dni roboczych. Jeśli będą potrzebne dodatkowe wyjaśnienia — do 10 dni roboczych.

Porad udzielają eksperci Stowarzyszenia dla Powiatu.

Sprawy bardziej skomplikowane, które wymagają analizy dokumentów, na przykład zapoznania się z umowami, fakturami lub korespondencją ze sprzedawcą

Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zwrócić: 

  • umowa z przedsiębiorcą ma niedozwolone zapisy,
  • kredyt konsumencki został przez ciebie spłacony przed terminem, ale koszty nie zostały ci proporcjonalnie zwrócone,
  • przedsiębiorca bezpodstawnie naliczył ci opłaty do uregulowania,
  • podejrzewasz, że przedsiębiorca działa niezgodnie z prawem.
Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje
Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej Sprawdź dane kontaktowe w twoim województwie

Skontaktuj się z Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej, jeśli na przykład:

  • podejrzewasz, że jakieś wyroby są wprowadzone do obrotu niezgodnie z prawem,
  • potrzebujesz mediacji w sporze z przedsiębiorcą,
  • chcesz skierować swoją sprawę do polubownego sądu konsumenckiego.
Oddziały Federacji Konsumentów Sprawdź dane kontaktowe oddziału, który jest najbliżej ciebie Bezpłatne porady i pomoc prawna. Przedstawiciele Federacji Konsumentów mogą wystąpić do przedsiębiorcy w twojej sprawie lub przygotować pismo procesowe.
Powiatowi albo miejscy rzecznicy konsumentów Skorzystaj z wyszukiwarki. Wybierz obszar, którego dotyczy twój problem, na przykład „usługi”, potem województwo i miasto zamieszkania. Rzecznicy konsumentów udzielą ci porady prawnej, pomogą w napisaniu pisma reklamacyjnego czy procesowego. Rzecznik może też wystąpić z powództwem w twoim imieniu lub wstąpić za twoją zgodą do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę twoich interesów.

Problem z operatorem telefonicznym lub pocztowym

Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje

Centrum Informacji Konsumenckiej, które działa przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE)

801 900 853

22 534 91 74

Od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.15 do 16.15. Opłata za połączenie według taryfy operatora.

Polubowny sąd konsumencki przy UKE

22 53 49 178

sadpolubowny@uke.gov.pl

Możesz zapytać, jak rozwiązać spór o prawa majątkowe, który wynika z:

  • umowy telekomunikacyjnej — na przykład zawyżona faktura, wyłączenie telefonu,
  • usług pocztowych — na przykład przesyłka pocztowa nie została doręczona.

Problem z instytucjami finansowymi

Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje
Biuro Rzecznika Finansowego

Telefoniczny

Jeśli masz problem, który dotyczy ubezpieczeń gospodarczych, czyli na przykład ubezpieczenia komunikacyjnego, na życie, NNW, domu, mieszkania, kredytu, małego albo średniego przedsiębiorstwa rolnego — zadzwoń pod numer 22 333 73 28, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00.

Jeśli masz problem, który dotyczy Otwartego Funduszu Emerytalnego, Pracowniczego Programu Emerytalnego albo indywidualnego konta emerytalnego — zadzwoń pod numer 22 333 73 26 albo 22 333 73 27, od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-15.00.

Jeśli masz problem, który dotyczy prawa bankowego lub rynku kapitałowego — zadzwoń pod numer 22 333 73 25, w godzinach:

  • poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek od 8.00 do 10.00,  
  • środa od 8.00 do 15.00.

E-mailowy

Wyślij e-mail na adres: porady@rf.gov.pl albo skorzystaj z formularza.

Jeśli wyślesz e-mail — biuro odpowie do 2 tygodni.

Jeśli potrzebujesz szybkiej porady —  skorzystaj z dyżuru telefonicznego.

Problem z bankiem

Nazwa Numer telefonu
Arbiter bankowy, który działa przy Związku Banków Polskich 22 48 68 400

Problem z dostawcą energii elektrycznej

Nazwa Miasto Numer telefonu

Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii

przy Urzędzie Regulacji Energetyki

Gdańsk

Katowice

Kraków

Lublin

Łódź

Poznań

Szczecin

Warszawa

Wrocław

58 350 71 04

32 793 88 01

12 357 27 01

81 476 22 04

42 236 34 01

61 670 53 01 wew. 5, 7

91 887 62 07

22 244 26 36

71 725 46 01

Problem z przewoźnikiem lotniczym

Nazwa Kontakt
Komisja Ochrony Praw Pasażera przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Zadzwoń pod numer 22 520 74 84 albo wyślij e-mail na adres kopp@ulc.gov.pl

Problem z przewoźnikiem kolejowym

Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje
Urząd Transportu Kolejowego Zadzwoń pod numer 801 044 080 lub 22 460 40 80 albo wyślij e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl

Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15–16.15.

Zadzwoń, jeśli chcesz zgłosić swoje uwagi i opinie. Możesz też zapytać o prawa pasażerów w transporcie kolejowym, dowiedzieć się, w jak złożyć skargę i jak otrzymać pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pociągu.

Infolinia jest dostępna też w polskim języku migowym.

Problem z zakładem ubezpieczeń, domem maklerskim, otwartym funduszem emerytalnym, SKOKiem albo innym miejscem nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF)

Nazwa Numer telefonu
Sąd Polubowny przy KNF 22 262 58 00

Problem transgraniczny z przedsiębiorcą z Unii Europejskiej, Norwegii albo Islandii

Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje
Europejskie Centrum Konsumenckie Zadzwoń pod numer 22 55 60 118 albo wyślij e-mail na adres info@konsument.gov.pl  Możesz uzyskać pomoc prawną i organizacyjną, na przykład formułowanie skargi, przesłanie potrzebnych dokumentów

Informacje