Skorzystaj z pomocy dla konsumentów
Masz nowe buty, które zepsuły się po zaledwie kilku dniach noszenia? Słuchawki zamówione przez internet są uszkodzone, a przedsiębiorca nie chce uznać twojej reklamacji? Biuro podróży proponuje ci umowę, która ma niedozwolone zapisy? Skorzystaj z pomocy dla konsumentów. Sprawdź, gdzie możesz zadzwonić, napisać i pójść, by uzyskać pomoc.
Porady są bezpłatne. Jeśli skorzystasz z kontaktu telefonicznego – zapłacisz jedynie za połączenie.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Kto może skorzystać
Każdy, kto ma problem z kupionym towarem lub usługą, na przykład:
- kupiony przez ciebie towar jest wadliwy i chcesz złożyć reklamację,
- usługodawca nie wywiązuje się z umowy,
- przedsiębiorca odrzuca twoją reklamację,
- spierasz się z bankiem, ubezpieczycielem, dostawcą energii elektrycznej, dostawcą usług telekomunikacyjnych lub biurem podróży i potrzebujesz porady, jak rozwiązać konflikt.
-
Rozwiń tekst
Porada w prostej sprawie, bez analizy dokumentów
Konsultant doradzi, co i jak możesz zrobić, z kim się skontaktować i jakie masz prawa.
Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zwrócić:
- sprzedawca nie odpowiada na twoją reklamację, choć minęło już 14 dni od jej złożenia,
- chcesz zrezygnować z umowy, która została przez ciebie niedawno zawarta,
- sprzedawca odrzucił twoją reklamację, bo twierdzi, że towar zepsuł się z twojej winy,
- ubranie kupione przez internet okazuje się za małe, a ty nie wiesz, czy możesz je zwrócić.
Nazwa Kontakt Godziny pracy Dodatkowe informacje Infolinia konsumencka
801 440 220
222 66 76 76
Od poniedziałku do piątku, od 10.00 do 18.00
Opłata za połączenie według taryfy operatora.
Porad udzielają prawnicy Fundacji ProPublika.
Konsumenckie Centrum E-porad
porady@dlakonsumentow.pl Odpowiedź otrzymasz do 5 dni roboczych. Jeśli będą potrzebne dodatkowe wyjaśnienia – do 10 dni roboczych.
Porad udzielają eksperci Fundacji ProPublika.
-
Rozwiń tekst
Porada w skomplikowanej sprawie, która wymaga analizy dokumentów
Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zwrócić:
- umowa z przedsiębiorcą ma niedozwolone zapisy,
- kredyt konsumencki został przez ciebie spłacony przed terminem, ale koszty nie zostały ci proporcjonalnie zwrócone,
- przedsiębiorca bezpodstawnie naliczył ci opłaty do uregulowania,
- podejrzewasz, że przedsiębiorca działa niezgodnie z prawem.
Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej Sprawdź dane kontaktowe w twoim województwie Skontaktuj się z Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej, jeśli na przykład:
- podejrzewasz, że jakieś wyroby są wprowadzone do obrotu niezgodnie z prawem,
- potrzebujesz mediacji w sporze z przedsiębiorcą,
- chcesz skierować swoją sprawę do polubownego sądu konsumenckiego.
Powiatowi albo miejscy rzecznicy konsumentów Skorzystaj z wyszukiwarki. Wybierz obszar, którego dotyczy twój problem, na przykład „usługi”, potem województwo i miasto zamieszkania. Rzecznicy konsumentów udzielą ci porady prawnej, pomogą w napisaniu pisma reklamacyjnego czy procesowego. Rzecznik może też wystąpić z powództwem w twoim imieniu lub wstąpić za twoją zgodą do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę twoich interesów. -
Rozwiń tekst
Problem transgraniczny z przedsiębiorcą z Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii
Europejskie Centrum Konsumenckie
Kontakt:
- Telefoniczny pod numerem 22 55 60 600
- Pocztą elektroniczną, adres e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu.
Możesz uzyskać pomoc prawną i organizacyjną, na przykład formułowanie skargi, przesłanie potrzebnych dokumentów.
-
Rozwiń tekst
Problem z operatorem telefonicznym lub pocztowym
Centrum Informacji Konsumenckiej, które działa przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE)
Kontakt:
Infolinia: 22 330 4000, czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:15 do 16:15. Opłata za połączenie według taryfy operatora.
-
Rozwiń tekst
Problem z instytucjami finansowymi
1) Porady ekspertów
Telefoniczne dyżury eksperckie w zależności od tematyki odbywają się w różnych godzinach (numery kontaktowe oraz szczegóły pod poniższym linkiem)
Porady e-mail możesz uzyskać pisząc na adres: porady@rf.gov.pl2) Informacje dotyczące statusu wniosku skierowanego do Rzecznika Finansowego uzyskasz telefonicznie w godzinach od 10:00 do 14:00 pod numerami telefonów: 22 333 73 26 lub 22 333 73 27.
-
Rozwiń tekst
Problem z bankiem
Arbiter bankowy, który działa przy Związku Banków Polskich
Kontakt: pod numerem telefonu: 22 48 68 400 -
Rozwiń tekst
Problem z dostawcą energii elektrycznej
Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii przy Urzędzie Regulacji Energetyki
Informacje telefoniczne uzyskasz pod numerem infolinii: 22 244 26 36.
Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:00.
-
Rozwiń tekst
Problem z przewoźnikiem lotniczym
Komisja Ochrony Praw Pasażera oraz Rzecznik Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
Kontakt: e-mailem na adres kopp@ulc.gov.pl lub pasazerlotniczy@ulc.gov.pl
-
Rozwiń tekst
Problem z przewoźnikiem kolejowym
Kontakt:
- Telefonicznie pod numerem 22 460 40 80 – infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15–16.15. Zadzwoń, jeśli chcesz zgłosić swoje uwagi i opinie. Możesz też zapytać o prawa pasażerów w transporcie kolejowym, dowiedzieć się, jak złożyć skargę i jak otrzymać pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pociągu. Infolinia dostępna jest też w polskim języku migowym.
- Pocztą elektroniczną, adres e-mail: pasazer@utk.gov.pl.
-
Rozwiń tekst
Problem z zakładem ubezpieczeń, domem maklerskim, otwartym funduszem emerytalnym, SKOK-iem albo innym miejscem nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF)
Kontakt: pod numerem telefonu: 22 262 45 00
Ostatnia aktualizacja: 07.02.2024 15:21
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów