Wyznacz pełnomocnika do podpisywania elektronicznej deklaracji podatkowej

Składasz deklarację podatkową przez internet? Możesz wyznaczyć pełnomocnika, żeby ją podpisał. Sprawdź, jak to zrobić.

W urzędzie

Kto może wyznaczyć pełnomocnika

Każdy, kto składa swoją deklarację podatkową przez internet.

Jeśli rozliczasz spółkę z o.o. — pełnomocnika ustanawia zarząd uprawniony do reprezentowania spółki.

Kto może być pełnomocnikiem

Każdy, na przykład główna księgowa, adwokat, radca prawny, doradca podatkowy.

Aby pełnomocnik mógł podpisać deklarację, potrzebuje profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Sprawdź, jak założyć profil zaufany na platformie ePUAP.

Kiedy złożyć pełnomocnictwo

Do jednego dnia roboczego przed wysłaniem deklaracji przez internet.

Co zrobić

  1. Przygotuj pełnomocnictwo. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co przygotować.
  2. Złóż je w urzędzie skarbowym. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie złożyć pełnomocnictwo. 

Gdzie złożyć pełnomocnictwo

W urzędzie skarbowym. To, w jakim urzędzie skarbowym złożysz pełnomocnictwo zależy od rodzaju podatku, jaki rozliczasz:

  • w urzędzie skarbowym, który rozlicza podatek od towarów i usług — jeżeli płacisz podatek od towarów i usług (podatek VAT),
  • w urzędzie skarbowym, który rozlicza podatek dochodowy — jeżeli płacisz podatek dochodowy,
  • w urzędzie skarbowym w twoim miejscu zamieszkania lub w miejscu siedziby twojej firmy — jeżeli płacisz inny podatek niż podatek dochodowy i podatek VAT,
  • w urzędzie skarbowym w twoim miejscu zamieszkania lub w miejscu siedziby twojej firmy — jeżeli jesteś płatnikiem podatków lub płatnikiem składek ubezpieczeniowych,

Płatnik to osoba, która oblicza podatek lub składkę podatnika, pobiera ją i wpłaca we właściwym urzędzie — na przykład pracodawca.

  • w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście — jeśli mieszkasz albo masz siedzibę lub zarząd firmy za granicą. Adres:

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
ul. Jagiellońska 15
03-719 Warszawa

Godziny pracy:
poniedziałek od 8.00 do 18.00,
od wtorku do piątku od 8.00 do 16.00.

Sprawdź adresy urzędów na Portalu Podatkowym.

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna.

Co przygotować

  • formularz UPL-1 - Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej — pobierz i wypełnij albo poproś o niego w urzędzie skarbowym,
  • dane pełnomocnika:
    • NIP albo PESEL,
    • imię i nazwisko,
    • data urodzenia,
    • numer i seria paszportu lub innego dokumentu, który potwierdza tożsamość albo inny numer identyfikacyjny — jeśli twój pełnomocnik jest nierezydentem,
    • adres elektroniczny na ePUAP — jeśli twój pełnomocnik jest adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub jest nierezydentem i nie ma numeru PESEL lub NIP-u.

Nierezydent to w szczególności osoba, która mieszka albo ma siedzibę firmy za granicą.

Ile będziesz czekać

Wyznaczysz pełnomocnika od razu.

Informacje

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 poz. 613 z późn. zm.).

Przez ePUAP

Jeśli chcesz złożyć pełnomocnictwo przez ePUAP — potrzebujesz profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Sprawdź, jak założyć profil zaufany na platformie ePUAP.

Kto może wyznaczyć pełnomocnika

Każdy, kto składa swoją deklarację podatkową przez internet.

Jeśli rozliczasz spółkę z o.o. — pełnomocnika ustanawia zarząd uprawniony do reprezentowania spółki.

Kto może być pełnomocnikiem

Każdy, na przykład główna księgowa, adwokat, radca prawny, doradca podatkowy.

Aby pełnomocnik mógł podpisać deklarację, potrzebuje profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Kiedy złożyć pełnomocnictwo

Do jednego dnia roboczego przed wysłaniem deklaracji przez internet.

Co zrobić

  1. Wejdź na stronę usługi: Ustanowienie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).
  2. Wybierz przycisk „Załatw sprawę”.
  3. Zaloguj się na swoje konto profilu zaufanego. Masz trzy możliwości:
    • przez zewnętrznego dostawcę tożsamości (na przykład przez bankowość elektroniczną),
    • loginem i hasłem profilu zaufanego,
    • kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
  4. Po zalogowaniu system przeniesie cię z powrotem na platformę ePUAP.
  5. Wpisz dane pełnomocnika. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co przygotować.
  6. Zaadresuj formularz. Zaznacz Ministra Finansów jako organ, do którego wyślesz wniosek.
  7. Wypełnij formularz.
  8. Kliknij „Podpisz”. Masz dwie możliwości podpisania formularza:
    • profilem zaufanym,
    • kwalifikowanym podpisem elektornicznym.
  9. Wyślij formularz. Wyświetli się komunikat, że został wysłany i dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna.

Co przygotować

Dane pełnomocnika:

  • NIP albo PESEL,
  • imię i nazwisko,
  • data urodzenia,
  • numer i seria paszportu lub innego dokumentu, który potwierdza tożsamość albo inny numer identyfikacyjny — jeśli twój pełnomocnik jest nierezydentem,
  • adres elektroniczny na ePUAP — jeśli twój pełnomocnik jest adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub jest nierezydentem i nie ma numeru PESEL lub NIP-u.

Nierezydent to w szczególności osoba, która mieszka albo ma siedzibę firmy za granicą.

Ile będziesz czekać

Wyznaczysz pełnomocnika od razu.

Informacje

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 poz. 613 z późn. zm.).